zoeken

COVID-19 en de wijnliefhebber

COVID-19 en de wijnliefhebber

Churchill lanceerde de quote “NEVER WASTE A GOOD CRISIS” naar aanleiding van de oprichting van de Verenigde Naties die slechts mogelijk was "dankzij" een crisis (nl de Tweede Wereldoorlog).  Ook in de context van de COVID-19 crisis is deze quote zeer toepasselijk. I.e.:

  • Naast
  • Heeft COVID-19 ook een positieve impact op vele wijnliefhebbers: rechtstreeks maar óók onrechtstreeks (ten gevolge nieuwe opportuniteiten om business-modellen aan te passen aan het "nieuwe normaal").

  

1.  TRENDS DIE ZICH AL AFTEKENDEN VÓÓR COVID-19

1.1. TREND NAAR GEZELLIGE AVONDJES THUIS  

Deze trend werd opgebouwd door 3 sub-trends:

  • De eerste sub-trend (door McKinsey gedefinieerd als "one of the most consistent long-term food trends") is dat, al vóór de uitbraak van deze crisis vele wijnliefhebbers reeds bezig waren om de switch te maken naar gezondere en lijnvriendelijkere voeding, thuis én op restaurant  (een UK onderzoek gepubliceerd in januari 2020 stelt dat 25 procent van de consumenten stelt dat zij de afgelopen 3 jaar hun dieet in die zin daadwerkelijk bijgestuurd hebben):
    • Thuis is dat in principe onder controle van de wijnliefhebber (op voorwaarde natuurlijk dat hij/ zij de juiste aanpak kent)
    • Op restaurant ligt dat moeilijker. Restaurant eten is "niet altijd" lijnvriendelijk en gezond:
      • Een recente studie in de US waarin niet minder dan 35 000 Amerikanen gedurende 13 jaar werden opgevolgd:  
        • Concludeert dat exact 0.1% van alle maaltijden voldeden aan de richtlijnen van de American Heart Association, dus 1 op 1000 ...
        • Besluit dan ook dat "als je gezond wil eten moet jij (of iemand met wie je samen leeft) op zijn minst de basisprincipes van koken leren" 
      • Zo'n alomvattende studie bestaat niet voor Europa (en zeker niet voor België en Nederland), maar we kunnen er met bijna zekerheid van uitgaan
        • Dat de Belgische en Nederlandse restaurants weliswaar beter zouden scoren dan die Amerikaanse score van 1 op 1000 
        • Maar, dat bij de overgrote meerderheid van Belgische en Nederlandse restaurants op dit vlak nog heel veel ruimte voor verbetering is 
  • Twee bijkomende subtrends waren
    • Het feit dat alcohol in het verkeer steeds minder aanvaardbaar wordt
    • Het feit dat wijnprijzen in restaurants dikwijls werkelijk overdreven hoog zijn (zie deze blog - punt 2). 

Het geheel van deze 3 sub-trends impliceerde een voorkeur bij velen om:

  • Restaurant etentjes af en toe gewoon te vervangen door gezellige avonden thuis. Of het nu
    • Een etentje is,
    • Een wijndegustatie met een paar hapjes
    • Een “iedereen brengt iets mee”-avond.  
  • Een restaurant avond zóó te plannen dat ná het restaurant etentje de avond thuis wordt verdergezet met een speciaal wijntje of een excellent digestief in combinatie met een paar kleine bijpassende hapjes/ kaas     

 

1.2. TREND NAAR MEER ONLINE WINKELEN  

In 2019 publiceerde Prowein een rapport over de constante groei van online winkel-modellen, ook in de wijn business. Een interessant boek in deze context is "Amazon - How the world's most relentless retailer will continue to revolutionize commerce" van Nathalie Berg.

Deze groei in online winkelen bedroeg in de US gedurende de 10 jaar vóór de COVID-19 crisis meer dan 250% (van 5.6% naar 14.4% van de totale kleinhandel).

 

 

2.  BIJKOMENDE IMPACT VAN "COVID-19"

2.1. MÉÉR GENIETEN EN MÉÉR ZINGEVING IN EEN VERANDERDE ARBEIDSOMGEVING

2.1.1. REBOOT

Tijdens deze COVID-19 crisis was (en is) er voldoende tijd om na te denken én uit te testen hoe we willen leven. Dit heeft als het ware een soort ‘reboot/ reset’ geactiveerd waardoor velen opteren voor "méér genieten en méér zingeving in een veranderde arbeidsomgeving".  

Tevens is het zo dat een etentje op restaurant of een wijntje in een wijnbar

  • Gedurende een lockdown gewoon niet meer kan
  • Tussen de lockdowns, door de COVID-19 maatregelen, "iets" van zijn charme verloren heeft
  • En, heel spijtig, een moeilijk te verhelpen besmettingsrisico impliceert. Vooral in gesloten ruimtes bestaat er een risico dat aerosolen van besmette personen andere aanwezigen zullen besmetten. Wie hier meer over wil lezen kan een hoop extra info vinden in deze gedetailleerde analyse

 

2.1.2. IEDEREEN MOET HET CONCEPT "GEZELLIGE AVONDJES THUIS" WEL UITPROBEREN 

Omwille van de COVID-19 crisis moet iedereen het concept "gezellige avondjes thuis" wel uitproberen en ervaart dan aan den lijve dat

  • Wat betreft het GERECHT het eigenlijk niet zo moeilijk is om thuis een tof gerechtje op tafel te zetten:
    • Zelf gemaakt op basis van goede recepten
      • Thuis koken is tijdens de COVID-19 crisis significant toegenomen én 12 tot > 34% van de Europese consumenten plant om hiermee ná de crisis ook door te gaan.
      • Typisch in deze context:
        • De bedrijven die maaltijd-kits aanbieden (bijv HelloFresh en Gousto) ervaren goede omzetgroei
        • Het business model van B2B (groothandels) in voeding evolueert naar B2C (rechtstreeks gericht naar de consument); een convergentie die een toenemende concurrentie impliceert én opportuniteiten voor bredere partnerships.  
      • Zie hier het kwalitatieve aanbod van Vina Mundi 
    • Afgehaald of thuisbezorgd (via Deliveroo of dergelijke) bij een restaurant of traiteur bij jou in de buurt - zie deze link voor toffe ideeën in België en  deze link voor toffe ideeën in Nederland.  
      • Onderzoekers van McKinsey zien dat de thuisbezorging van maaltijden in vergelijking met pre-lockdown periodes stijgt met 36% voor diner, met 80% voor lunch en met 50% voor ontbijt (de twee laatste evoluties vooral ten gevolge van de toename in thuiswerk); een evolutie die zich ook ná de COVID-19 crisis zou verder zetten.
      • Diverse studies wijzen wel op het groot aantal klachten bij thuisbezorging van maaltijden (vooral de kwaliteit en de temperatuur van de afgeleverde maaltijden) 
      • Het nieuwe concept "Dark Kitchens" (ook wel "ghost kitchens" of "cloud kitchens" genoemd) heeft zich op deze niche geworpen:
        • Het zijn keukens die uitsluitend maaltijden voor levering aan huis bereiden 
        • Diverse onderzoekers geven aan dat deze dark kitchens, dikwijls gefinancierd door venture capital-investeerders, in de komende jaren een zeer stijle groei zullen kennen
        • Zij zijn zeer kost-efficiënt:  
          • Zij runnen hun business met 70-80% minder personeelskosten dan klassieke restaurants - sommigen werken zelfs ten dele met robots
          • Zij bieden dikwijls meerdere stijlen aan vanuit één dark kitchen: bijvoorbeeld Frans, Italiaans, Thai, Tapas, Sushi, Gezond en lijnvriendellijk, Vega, etc
          • Zij zorgen voor een optimale integratie met externe of eigen thuislevering om de kwaliteit en kost van thuislevering te optimaliseren
        • Zij bieden de mogelijkheden om nieuwe concepten met relatief weinig risico uit te testen 
        • Zij zullen, in een eerste stap vooral in de grotere steden, zware concurrenten worden van de klassieke restaurants en traiteurs 
  • Wat betreft de WIJN dit je toelaat om de extreme marges, die restaurants nemen, te vermijden zodat je de keuze hebt om
    • De wijn die je in het restaurant zou nemen zelf aan te kopen (maar dan wel met 75 tot >90% korting op de prijs die je in het restaurant zou aangerekend worden)
    • Ofwel te opteren voor een beduidend betere wijn (voor de prijs die je in het restaurant zou betalen, kan je wijnen kopen die 4 tot >10 maal béter zijn ...). 
  • En dat het thuis zéér GEZELLIG kan zijn. Wat wijzelf reeds ontelbare keren ervaren hebben is
    • Dat een etentje in een goed restaurant werkelijk heerlijke nieuwe ervaringen kan bieden, maar
    • Dat de continuering van de avond thuis (met een speciaal wijntje of heerlijk digestief in combinatie met een paar kleine bijpassende hapjes) eigenlijk dikwijls beter scoort …  
  • McKinsey omschrijft deze trend als "STAYING-IN is the NEW GOING-OUT"

 

Het is dan ook duidelijk dat de horeca (én, weliswaar meestal in mindere mate, de vele toeleveranciers, o.a. de wijnhandel) voor een langdurige uitputtingsslag staat met veel slachtoffers. Hopelijk eerder dan studies  [ zoals dit artikel "Eating Out(side)" van McKinsey ] denken zal het leven terugkeren naar een "nieuw normaal", maar ondertussen dient de horeca te vechten om te overleven en verdwijnen zelfs gevestigde namen in een ontmoedigend tempo.

  • Deze terugkeer naar een "nieuw normaal" zou volgens McKinsey slechts zeer gradueel ingezet worden om einde 2021 op een niveau uit te komen dat toch nog gemiddeld 30% onder het 2019 niveau zal liggen (voor fast food en brasseries zou dit op +/- 15% liggen)
  • Om deze overbrugging naar een "nieuw normaal" te kunnen overleven zullen de meeste restaurants hun business model moeten aanpassen. McKinsey stelt dat "The COVID-19 crisis has changed the restaurant industry’s economics, perhaps irreversibly", en zij geven in bovenstaande weblink dan ook de belangrijkste elementen waarmee het te vernieuwen business model best rekening houdt.      

 

2.1.3. EVOLUTIE NAAR BETERE WIJNEN

Deze reboot én deze trend naar gezellige avondjes thuis impliceren ook dat vele wijnliefhebbers evolueren naar “betere” wijnen (met uitzondering van champagne die door velen enkel gedronken wordt op feestjes en events)

  • Met de argumentatie
    • “ Op restaurant zouden we makkelijk XX € betalen voor een middelmatige wijn. Thuis kunnen we voor deze XX € echter genieten van een top wijn - waarom niet ?
    • "Carpe Diem (pluk de dag)". Wijnexpect Tom Jarvis omschrijft dit als: “ In de Covid-wereld van 2020 is de vraag ‘wanneer en onder welke omstandigheden drink ik mijn beste wijnen’ voor velen sterk vereenvoudigd. Carpe diem is namelijk toepasselijker dan ooit. De gedachte om na een eventuele COVID-19 besmetting deze wijnen ongedronken achter te moeten laten heeft vele wijnliefhebbers in actie gezet. Zij delen dan ook met hun wijnvrienden hun aanhoudende, bewonderenswaardig gedisciplineerde aanvallen op hun wijncollectie. Zelfs hun nummer één fles wordt bedreigd ! ”
  • Dit ligt ook in lijn met een opmerkelijke vaststelling uit een onderzoek van Deloitte over kerstinkopen. Naast een groei van 25-35% in e-commerce voorspellen zij dat we dit jaar minder cadeaus voor anderen zullen kopen, maar onszelf méér zullen verwennen.
  • De plotse piek in de verkoop van Coravin en van Coravin capsules sinds de aanvang van de COVID-19 crisis lijkt dit te bevestigen: 
    • Coravin is namelijk een tool om de betere wijnen (zelfs een oude Vintage Port) glas per glas te drinken en de aangebroken fles (eventueel) nog jaren te bewaren zonder enig kwaliteitsverlies 
    • Zie hier een link waar je veel bijkomende info zal vinden  [ o.a. verschillende video's over de modellen en testen door o.a. Robert Parker (die extreem enthousiast is ...) ]
  • Deze betere wijnen komen bij de wijnverzamelaars dus dikwijls uit hun sinds jaren opgebouwde wijncollectie, maar worden natuurlijk ook meer dan ooit gekocht via één van de "betere webshops":
    • Via webshops die zeer transparant en correct zijn
      • Zowel in de aangeboden wijnen (voldoende info over de wijn, over scores van wijncritici, over combinatie met hapjes en gerechtjes, etc)
      • Als in de prijzen 
    • Via webshops die met zijn allen een extreem compleet aanbod presenteren
    • Via webshops die de wijnliefhebber toelaten hun aanbod eenvoudig en objectief te beoordelen
      • Van achter zijn/ haar computer, zonder "druk" van overijverige verkopers ...
      • Een beoordeling die wel degelijk zin heeft - zie bijvoorbeeld deze blog   
      • Een beoordeling die voor de meeste wijnliefhebbers sinds de uitbraak van Covid-19 "voldoende overtuigend" is om te bestellen.
    • EN via webshops die de wijn veilig thuis afleveren

Vina Mundi kan je hierin natuurlijk begeleiden

  • In deze Covid-19 context (waarin degustaties niet altijd mogelijk zijn) wordt het nieuwe initiatief om proefpakketten aan te bieden duidelijk geapprecieerd door wijnliefhebbers. 
  • Daar vele wijnliefhebbers verkiezen om hun top wijnen glas per glas te drinken (en de rest van de fles eventueel nog jaren weg te leggen) wordt telkens de kost per glas (geschonken met behulp van Coravin) aangeduid.  

 

2.2. ONLINE WINKELEN

COVID-19 heeft een enorme versnelling teweeggebracht van de digitale acceptatie bij zéér vele wijnliefhebbers, hetgeen voor significante evoluties in consumptiepatronen zorgt:

  • Online winkelen heeft een boom gekregen.
    • In de US kende online winkelen in de 2 eerste maanden van de COVID-19 crisis een grotere groei dan in de voorbije 10 jaar:  
      • De groei gedurende de laatste 10 jaar (tot de aanvang van de COVID-19 crisis) bedroeg 8.8% (van 5.6% naar 14.4% van de totale kleinhandel)
      • De groei gedurende de eerste 2 maanden van de COVID-19 crisis bedroeg 12.6%   (nl van 14.4% naar 27.0% van de totale kleinhandel)
    • In Italië steeg online winkelen met 81% ten opzichte van einde februari 2020
  • Deze boom in online winkelen is een blijver. Een studie van McKinsey mbt diegenen die tijdens de COVID-19 crisis voor de éérste maal online gewinkeld hebben duidt aan dat
    • 86% zéér tevreden was en
    • 75% stelt dat ze ook na de crisis online zullen blijven winkelen. 
  • De wijnliefhebber is meer bereid om van leverancier te wisselen
    • Dit hangt natuurlijk samen met het feit dat in een webshop je niet zal geconfronteerd worden met een soms overijverige verkoper die je "begeleidt" naar een aankoop
    • Indien de webshop voldoende transparante en correcte info biedt is deze evolutie naar grondiger vergelijken en beoordelen natuurlijk een positieve impact voor de wijnliefhebber 

 

2.3.  OPKRIKKEN VAN WIJNKENNIS 

Sinds einde maart 2020 zien we, zowel in Vlaanderen als in Nederland, dat wijnliefhebbers van deze COVID-19 crisis gebruik maken om hun wijnkennis op te krikken.  Daartoe heeft Vina Mundi in de loop van maart een zeer degelijke wijncursus uitgewerkt 

  • Die je thuis (met je partner of op je zelf) kan volgen en
  • Die de gestructureerde basis is om zelf je wijnkennis "onbeperkt" uit te breiden. 

Ook ervaren we dat velen ná zo'n wijncursus opteren om onder begeleiding van Vina Mundi hun wijnkennis verder uit te breiden en daartoe intekenen op een wijnabonnement.  

 

  

STAY SAFE, DRINK WISE !    

 

Eventuele feedback op deze blog is altijd welkom !