zoeken

Wijntrends voor 2020

Wijntrends voor 2020

Onze visie op de voornaamste wijntrends met, waar relevant, links naar andere blogs en/ of externe artikels of videos.

 

1.    BUSINESS MODEL

1.1.  Consolidatie

De wijnmarkt is nog steeds een van de meest gefragmenteerde markten ter wereld. Ter illustratie, op vandaag hebben de 10 grootste wijngroepen (op wereldschaal) een totaal marktaandeel van nauwelijks 11% - in de biermarkt bijvoorbeeld heeft de grootste speler alleen al een marktaandeel van 28%.

De al ingezette consolidatietrend zal significant sterker worden en zal, in combinatie met andere trends (zie verder 1.3.), onvermijdelijk een “slagveld” veroorzaken. Een zeer interessant boek hierover is “The Rule of Three” van Jagdish Sheth die overtuigend aantoont dat

  • Iedere markt (ook de wijnmarkt) uiteindelijk zal gedomineerd worden door
    • Aan de ene kant een drietal grote spelers (allen in principe zeer winstgevend) en
    • Aan de andere kant een aantal kleine niche spelers (ook allen in principe winstgevend) en dat
  • De bedrijven daar tussenin (in principe marginaal winstgevend en veelal verlieslatend) gradueel zullen verdwijnen (door overname, vereffening of faillissement), of zoals hij het verwoordt "any company caught in the middle will be swallowed up or destroyed".

 1.2.  Online winkelen

Volgens een rapport van Prowein zijn retailkanalen via dewelke wijn aan consumenten wordt verkocht in een ongekende evolutie met als constante de groei van online winkel-modellen. Deze evolutie (die trouwens niet enkel in de wijn business plaats vindt) vormt een nooit geziene bedreiging voor de klassieke wijnhandel die onvoldoende of te laat inspeelt op de verdwijnende grenzen tussen online winkelen en de fysieke winkels.

Een zeer interessant boek in deze context is "Amazon - How the world's most relentless retailer will continue to revolutionize commerce" van Nathalie Berg.

1.3.  Covid-19

Zoals in de blog "Covid-19" in meer detail uitgewerkt zal door Covid-19 het business model van de wijnhandel in een versneld tempo aangepast worden:   

  • De in punt 1.1. hierboven besproken consolidatie zal versneld worden:
    • Een aantal klassieke wijnhandels zal in zware liquiditeits- en solvabiliteitsproblemen komen
    • In het beste geval zullen ze “goedkope” overnamekandidaten worden
    • Het alternatief is vereffening of faillissement  
  • De in punt 1.2. hierboven besproken trend naar meer online winkelen zal blijvend versterken.

 

2.    DUURZAME WIJNBOUW

Zéér vele wijnbouwers ontwikkelen op een beredeneerde wijze en stap voor stap een meer duurzame wijngaard en gezondere wijn. Zij zien in dat duurzaam werken de enige optie is voor de lange termijn. Het is duidelijk veel meer dan een hype, trend of vraag vanuit de consument (velen kiezen er trouwens voor om niet gecertificeerd te worden of het niet op hun labels te vermelden).

En dit is én voor de wijnbouwer én voor de wijnliefhebber een zeer goede evolutie!

 

3.    KLIMAATVERANDERING

De mondiale bezorgdheid over klimaatverandering wordt intenser en complexer. 15 jaar geleden was het voor de meesten in de wijnindustrie een nicheprobleem. Nu echter niet meer. Immers, het klimaat wordt niet alleen warmer, maar ook volatieler en extremer - verschillende grote wijnregio's hebben ongewoon ruw weer gezien, van late voorjaarsvorst in de Loire en hagelbuien in Bourgogne tot record brekende bosbranden in Californië en Australië.

Wijnbouwers zijn dan ook in toenemende mate aan het uitzoeken hoe zij zich moeten aanpassen: andere druivenrassen, beheer van luifels, irrigatiemethoden, snoeien, wijnstoktechnieken, kelderpraktijken, etc.

 

4.    TOP APPELLATIES

Een andere significante trend (reeds enkele jaren bezig, maar nog steeds een feit) is de significant dalende invloed van Bordeaux. Verzamelaars haakten af omwille van te hoge prijzen en zoeken sindsdien flessen uit een breder scala van wijnregio’s zoals Bourgogne, Champagne, Rhône, Californië en last but not least Italië waar diverse wijndomeinen zich kunnen meten met de wereldtop -  denk maar aan Super Tuscans zoals Masseto, Sassicaia, Ornellaia, Sammarco, Solaia en Tignanello, maar ook aan Piemonte met Gaja, Bartolo Mascarello, Giuseppe Rinaldi, Prunotto en tientallen anderen.  

Zie hier het aanbod van Vina Mundi in dit top gamma.

 

5.    PASSIE VOOR WIJN

Wijn drinken maar ook een mooie wijncollectie aanleggen is in groeiende mate een populaire passie geworden.

Vroeger waren topwijnen beperkt tot de eerder kapitaalkrachtige burgers (ik denk nu aan een ondernemer die jaren geleden tijdens een wijnproef zei “ik drink iedere avond een flesje goede Bordeaux (van minstens 100 €)”. Op de vraag of dat dan samen met zijn echtgenote was antwoordde hij “nee, nee, nee, als zij meedrinkt dan drinken we twee flessen …”), maar op vandaag zijn topwijnen gewoon trendy geworden.

Hiermee samenhangend is de premiumisatie-trend: de consument wordt steeds kritischer en verkiest kwaliteit en exclusiviteit boven kwantiteit. En, om te kunnen genieten van exclusieve producten en wijnen tast de consument graag wat dieper in de portemonnee.

Zie hier hoe je jouw passie kan overbrengen op je (klein-)kinderen   en    hier een blog over een uitzending op FOX News over "the new Lamborghini".

 

6.    WIJNKENNIS

De (op wereldschaal) grootste aanbieder van degelijke wijncursussen [WSET] ziet reeds verscheidene jaren dat het aantal afgestudeerden groeit met 20 tot 30% per jaar!  

  • Wijnliefhebbers beseffen dat je meer geniet van een wijn wanneer je wijn bewust proeft en er minstens minimale wijnkennis over hebt. 
  • Ook is het zo dat het, voor deze wijnliefhebbers die gradueel een eigen wijncollectie wensen uit te bouwen, niet onbelangrijk is om voldoende wijnkennis te ontwikkelen om op een goed doordachte wijze wijn aan te kopen en hun wijnvoorraad te beheren.
  • Een neveneffect hiervan is dat, hoe meer wijnliefhebbers weten over wijn, hoe meer zij onvermijdelijk evolueren naar betere wijnen ...

Zie hier het aanbod van Vina Mundi.

 

7.    APPS

De kwaliteit van de apps die bijvoorbeeld aangeven hoe een wijn proeft, welke score de wijn krijgt en wat zijn marktprijs is verbetert jaar na jaar. Met deze Apps kan de wijnliefhebber ter plaatse nagaan of een wijnaanbod in een restaurant, webshop, wijnhandel of grootwarenhuis in zijn/ haar smaakprofiel valt en of het prijs/ kwaliteit is (een hoog korting % op een veel te hoge basisprijs of een mooi verhaaltje over de wijn voldoet immers niet meer).

  • Vooral die apps die de mening van niet-professionele wijndrinkers verzamelen zoals Vivino, Kurkdroog maar ook Cellar Tracker worden steeds populairder. 
  • De apps van professionele wijncritici (zoals Robert Parker, Vinous, James Suckling, Jancis Robinson, Decanter, Revue du Vin de France, Wine Spectator, Wine Searcher, etc) zijn minder interessant voor de meeste (niet-professionele) wijnliefhebbers. Zij bieden slechts een (soms zeer) beperkte hoeveelheid info gratis aan en vereisen een abonnement voor de meer relevante info (die dan dikwijls te gedetailleerd is voor de wijnliefhebber).

Zie hier (onder punt 1) meer details, inclusief weblinks naar de meest interessante Apps.

 

8.    EVOLUTIE IN WIJNSTIJLEN

8.1.  Bubbels

Dé trend in mousserende wijnen is de democratisering. Bubbels worden niet enkel meer geserveerd als aperitief en bij speciale gelegenheden; de bubbels ZIJN de gelegenheid geworden. De verkoop stijgt vooral in de lagere prijsklassen, maar deze trend biedt de relatief nieuwe appellaties (bijv Franciacorta) ook ademruimte om significant te groeien.

Een andere trend is dat de bubbels droger worden: het aandeel van Extra Brut en Brut Nature groeit uitzonderlijk snel en zelfs de Brut wordt droger (bijvoorbeeld Dom Pérignon bevatte vroeger na dosage 10 gr suiker/ liter en nu nog 7 gr).    

8.2.  Houtgelagerde chardonnay

Na de inspanningen van veel wijnmakers in de voorbije jaren om de invloed van eiken vaten op chardonnay wijnen te verminderen en te verfijnen, ontstaat er een heropleving van de populariteit van houtgelagerde chardonnay-wijnen.

8.3.  Rosé

Rosé had een reputatie van een prettig en goedkoop zomerwijntje. Echter, de groeiende populariteit van vooral de bleke, Provençaalse rosé heeft de weg vrijgemaakt voor premiumisatie. Een belangrijk voorbeeld hiervan is dat Moet Hennessy (reeds eigenaar van legendes zoals Chateau d’Yquem, Cheval Blanc, Dom Pérignon en Clos des Lambrays) recent een belang van 55% verwierf in Chateau d’Esclans, de Provençaalse producent achter de zeer populaire Whispering Angel en Garrus rosé. Een ander voorbeeld is de aankondiging dat Miraval (de Provence rosé van Angelina Jolie en Brad Pitt) de intentie heeft om, samen met Pierre Péters, de beste rosé champagne te maken.

8.4.  Natuurwijnen

Natuurwijnen is de verzamelnaam voor biologische, biodynamische en “lutte raisonnée” wijnen. De verwachting is dat de “echte” natuurwijnen (die wel “cool” zijn en waarvan het verhaal meestal veel beter is dan wat er in de fles zit) ook in 2020 een niche product zullen blijven met een kleine maar wel uiterst loyale aanhang. Te vaak resulteert het bijna fanatieke volgen van de filosofie in een product dat beter zou zijn als de hand van de wijnmaker een beetje meer indruk zou hebben gemaakt. Ten andere, het feit dat meer en meer restaurants deze “echte” natuurwijnen (die te vaak inconsistent en instabiel zijn) van de wijnkaart schrappen zegt veel. 

 

9.    DRINK LESS, BUT DRINK BETTER

Diverse studies tonen aan dat er een zeer duidelijke evolutie is naar enerzijds minder alcoholconsumptie en anderzijds betere kwaliteit.

  • Alcoholconsumptie stagneert of daalt (tenminste in de ontwikkelde landen). Dit vooral bij de jongere generatie (twintigers en dertigers) die zowel minder vaak als minder volume per keer drinken dan hun oudere leeftijdsgenoten. Deze trend zal zich in de komende jaren verder zetten.
  • Maar tegelijk zien we een duidelijke evolutie naar betere kwaliteit. De hiermee gepaard gaande hogere prijzen compenseren de negatieve impact van een volumedaling zodat praktisch de volledige marktgroei in € te danken is aan de evolutie naar betere kwaliteit. Deze trend is duidelijk zowel thuis als in restaurants en wine bars (waar het aanbod van betere wijnen per glas aanzienlijk stijgt).

Zie hier tips om maximaal te genieten van wijn op restaurant (tip 1) en thuis of bij vrienden (tips 2, 3 en 4).

  

10.   ALCOHOL IN HET VERKEER

Al verschillende jaren is er een groeiend besef dat je niet met de auto rijdt als je te veel gedronken hebt. En, als je met zijn twee uit gaat eten dan is een aperitief plus een halve fles wijn zeker al te veel …  

Zie hier tips (in punt 4) om in te spelen op deze trend.

 

11.   CORAVIN

Een andere belangrijke trend die samenhangt met de trend over alcohol in het verkeer en de trend “drink less, but drink better” is de groei in populariteit van Coravin, waarmee een fles wijn aangebroken kan worden zonder deze te openen (de wijn die met behulp van een dunne naald uit de fles wordt gehaald, wordt vervangen door argon gas). Hierdoor blijft de kwaliteit behouden en kan de fles nog jaren bewaard worden alsof deze ongeopend is. Met Coravin kunnen bijvoorbeeld restaurants dure flessen wijn per glas aanbieden en kunnen ook wijnliefhebbers hun wijnen glas per glas drinken en dit gespreid over meerdere jaren.  

Zie hier het Vina Mundi aanbod mbt Coravin   en   hier een blog over het bewaren van geopende flessen.

 

12.   FOCUS OP EEN GEZONDERE LEVENSSTIJL

12.1. Alcohol

Het is een feit dat te veel alcohol de gezondheid schaadt. De opkomst van alcohol-lage wijnen is een antwoord op deze trend maar de meeste wijnliefhebbers zullen liever één normaal glas van +/- 13% verkiezen boven twee glazen-op-halve-kracht.  In de plaats zullen zij opteren voor "drink less, but drink better".  

12.2. Etentjes

Vele wijnliefhebbers betrachten ook de switch te maken naar gezondere en lijnvriendelijkere voeding, thuis én op restaurant.

  • Thuis is dat in principe onder controle van de wijnliefhebber (op voorwaarde natuurlijk dat hij/ zij de juiste aanpak kent)
  • Op restaurant ligt dat moeilijker. Restaurant eten is "niet altijd" lijnvriendelijk en gezond:
    • Een recente studie in de US waarin niet minder dan 35 000 Amerikanen gedurende 13 jaar werden opgevolgd:  
      • Concludeert dat exact 0.1% van alle maaltijden voldeden aan de richtlijnen van de American Heart Association, dus 1 op 1000 ...
      • Besluit dan ook dat "als je gezond wil eten moet jij (of iemand met wie je samen leeft) op zijn minst de basisprincipes van koken leren" 
    • Zo'n alomvattende studie bestaat niet voor Europa (en zeker niet voor België en Nederland), maar we kunnen er met bijna zekerheid van uitgaan dat de Belgische en Nederlandse restaurants
      • Beter zouden scoren dan die Amerikaanse score van 1 op 1000 maar
      • Toch nog (in een aantal gevallen beduidende) "room for improvement" hebben op dit vlak.

Dit (samen met andere trends zoals alcohol in het verkeer, wijnprjzen in restaurants, etc) is een van de oorzaken van de al enkele jaren merkbare trend om, waar mogelijk, etentjes op restaurant te vervangen door gezellige avonden thuis (of het nu een etentje is, een wijndegustatie of een “iedereen brengt iets mee”-avond). 

Bijkomend zal de Covid-19 crisis deze trend nog versterken:

  • Een etentje op restaurant of een wijntje in een wijn bar gedurende een bepaalde tijd gewoon niet meer zal kunnen en iedereen het concept "gezellige avondjes thuis" wel MOET uitproberen (en bij velen gebeurde/ gebeurt dit blijkbaar met veel creativiteit en onverwacht succes ...)
  • Iedereen ervaart dan aan den lijve dat
    • Wat betreft het gerecht het eigenlijk niet zo moeilijk is om thuis een tof gerechtje op tafel te zetten:
    • Wat betreft de wijn dit je toelaat om, voor de prijs van enkel het aperitief op restaurant (toch vlug 20-25 €/ koppel), thuis een topwijn te schenken
    • EN dat het thuis zéér gezellig kan zijn. Wat we reeds ontelbare keren ervaren hebben is dat een etentje op restaurant werkelijk heerlijk kan zijn, maar dat de continuering van de avond thuis (met een speciaal wijntje of heerlijk digestief in combinatie met een paar kleine bijpassende hapjes) nog beter scoort …  

Zie hier (tips 2, 3 en 4) hoe je kan inspelen op deze trend (én hoe je de basisprincipes van gezond en lijnvriendlijk koken kan verwerven)      en     hier een blog over recepten van gezonde en lijnvriendelijke gerechtjes

 

 

Eventuele feedback op deze blog is altijd welkom !