zoeken

Wijntrends voor 2021

Wijntrends voor 2021

2020 was een bijzonder jaar met

  • Een gezondheidscrisis voor miljarden mensen wereldwijd met begin januari 2021 meer dan 2 miljoen doden. Zie ook deze blog (die +/- dagelijks up to date gehouden wordt) met nogal wat achtergrond info over Covid-19
  • Een enorme kost voor de maatschappij
  • Noodzakelijke (en dikwijls zéér pijnlijke) aanpassingen van de businessmodellen van sectoren zoals luchtvaart, toerisme, horeca, events, cultuur, commercieel vastgoed, etc  
  • COVID-19 maatregelen, noodzakelijk om de pandemie maximaal in te dijken, maar niet altijd bevorderlijk voor het sociale leven  

 Maar deze crisis impliceerde ook

  • Positieve effecten voor vele wijnliefhebbers
  • Een permanente boost voor sectoren zoals e-commerce, ICT, logistiek, pharma en gezondheidszorg
  • De aanzet voor meer innovatie (zoals Plato in zijn Republic al aangaf, is "noodzaak" immers de "moeder van innovatie").

 

In deze context schetsen we in onderstaande punten onze visie op de voornaamste wijntrends voor 2021.

 

1.  CONSOLIDATIE

De wijnmarkt is nog steeds een van de meest gefragmenteerde markten ter wereld. Maar de consolidatie-trend is al jaren bezig, zij het niet overal in de wereld op identieke en gelijktijdige wijze. Maar, deze trend van consolidatie vindt plaats omwille van economische redenen (vooral waarde-creatie voor de aandeelhouders) en kan in de komende jaren enkel maar versnellen. Enkele sprekende voorbeelden:

  • De recente overname door E&J Gallo (omzet van > 5 miljard $) van diverse merken van Constellation (een deal van 810 mio $)
  • De graduele uitbouw van Moët Hennessy (de Wine & Spirits divisie van LVMH). Als (mede)eigenaar van o.a. Château d’Yquem, Château Cheval Blanc, Clos des Lambrays, Ruinart, Mercier, Veuve Clicquot, Moët & Chandon, Dom Pérignon en Krug nam Moët Hennesy begin 2020 een meerderheidsparticipatie in Château d'Esclans met de bedoeling het wereldwijde marktaandeel te versterken van de top cuvées van Château d'Esclans [zoals Les Clans (+/- 50 €/ fles) en Garrus (+/- 110 €/ fles)].
  • Terwijl in de US het aantal wijnproducenten tussen 1995 en 2017 meer dan vervijfvoudigde, daalde het aantal groothandels met 60%. 

 

Omdat de drijvende kracht van deze alsmaar grotere groepen natuurlijk ligt in waarde-creatie voor hun aandeelhouders, maken vooral de "echte" wijnliefhebbers (die van wijn en zijn plaats in ons leven en onze cultuur houden), zich zorgen dat deze consolidatie de creativiteit en innovatie van vele wijnproducenten beknot en het gedrag van de consument verandert: 

  • Doordat de kleinere wijnproducenten grotendeels buiten spel gezet worden.
    • Immers "grote retailers" willen zakendoen met "grote groothandels" die zaken willen doen met "grote wijnproducenten".
    • Voor vele van de kleinere spelers (in de US produceert 97% van de wijnproducenten minder dan 60 000 flessen/ jaar) wordt het dan ook alsmaar moeilijker om op een kost-efficiënte wijze hun wijn verkocht te krijgen aan de klant. 
  • Doordat de grote groepen hun relatief belangrijke R&D en marketing budgetten vooral focussen op die innovaties en marketing kanalen die passen in hun waarde-creatie model 
  • Doordat de grote groepen de landbouwonzekerheid maximaal uit hun business model halen (focus op professioneel "risk management"):
    • Zij minimaliseren de impact van terroir en jaargang 
    • Door van wijn een standaard constant bevredigende drank te maken die steeds hetzelfde smaakt (zoals bij Coca Cola). Een voorbeeld van deze evolutie is Barefoot (een merk van Gallo):
      • Een gamma van > 30 wijnen die, zonder impact van terroir of jaargang, jaar na jaar hetzelfde smaakprofiel hebben 
      • Zie hier een link naar hun wereldwijde website.
      • Wordt reeds verdeeld door diverse grootwarenhuizen in België en Nederland.

Deze consolidatietrend van de wijnmarkt zal onvermijdelijk een “slagveld” veroorzaken. Een interessant boek hierover is “The Rule of Three” van Jagdish Sheth die overtuigend aantoont dat:

  • Iedere markt uiteindelijk zal gedomineerd worden door
    • Aan de ene kant een drietal grote spelers (allen in principe zeer winstgevend - Gallo evolueert in deze richting) en
    • Aan de andere kant een aantal niche spelers (ook allen in principe zeer winstgevend - Moët Hennessy is zo'n niche speler) 
  • De bedrijven daar tussenin (in principe marginaal winstgevend en veelal verlieslatend) gradueel zullen verdwijnen (door overname, vereffening of faillissement), of zoals hij het verwoordt "any company caught in the middle will be swallowed up or destroyed".

 

 

2.  KLIMAATVERANDERING

De mondiale bezorgdheid over klimaatverandering wordt intenser en complexer. 15 jaar geleden was het voor de meesten in de wijnindustrie een nicheprobleem. Nu echter niet meer. Immers, het klimaat wordt niet alleen warmer en droger (met record brekende bosbranden in Californië en Australië), maar ook volatieler en extremer (met in verschillende grote wijnregio's ongewoon hevige hagelbuien en late voorjaarsvorst). 

Een studie die begin 2020 gepubliceerd werd in PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) stelt dat, als de planeet 2°C opwarmt (de bovengrens die is vastgesteld door het klimaatakkoord van Parijs):

  • Meer dan 50% (nl 56%) van de huidige wijngaarden niet langer geschikt zijn (wanneer de planeet met 4% zou opwarmen dan wordt dit 85%). 
  • Het overschakelen naar andere druivenrassen de verliezen in sommige gevallen met meer dan de helft zou kunnen verminderen. 
  • MAAR DAT de financiële, culturele en juridische issues niet moeten onderschat worden om bijvoorbeeld

Wijnbouwers zijn dan ook in toenemende mate aan het uitzoeken hoe zij zich moeten aanpassen (andere druivenrassen, irrigatiemethoden, snoeien, wijnstoktechnieken, kelderpraktijken, etc).

  

3.   DUURZAAMHEID

Stap voor stap ontwikkelen zéér vele wijnbouwers op een beredeneerde wijze een meer duurzame wijngaard en gezondere wijn. Zij zien in dat duurzaam werken de enige optie is voor de lange termijn. 

Duurzaamheid wordt in de wijnindustrie op verschillende wijzen benaderd:

  • Biologische wijnen: minder chemische toevoegingen in de wijngaard, maar "iets flexibeler" in de wijnkelder (waar fabrieksgisten, enzymen en sulfiet meestal wél mogelijk zijn),
  • Biodynamische wijnen: meestal een stap verder dan biologische wijnen uitgaande van het geloof dat in de natuur en de kosmos alles met elkaar in verband staat en de wijnbouwer dat precaire evenwicht moet respecteren
  • Natuurlijke wijnen: biologisch geteelde druiven en in de wijnkelder enkel natuurlijke gisten en geen toevoegingen of sulfieten 
  • Lutte raisonnée: elke actie van de wijnbouwer in de wijngaard en in de wijnkelder gebeurt weloverwogen en beredeneerd

Er zijn een hoop certificaties die een eigen lastenboek hebben maar er is nog steeds geen uniforme aanpak. Sommige wijnproducenten breiden duurzaamheid trouwens uit tot economische en sociale verantwoordelijkheid, waaronder het bevorderen van raciale en genderdiversiteit en het zorgen voor werknemers. Velen kiezen er trouwens voor om niet gecertificeerd te worden of het niet op hun labels te vermelden. 

De verwachting is dat de “echte” natuurlijke wijnen (die wel “cool” zijn en waarvan het verhaal dikwijls veel beter is dan wat er in de fles zit) ook in 2021 een niche product zullen blijven met een kleine maar wel uiterst loyale aanhang. Te vaak resulteert het bijna fanatiek volgen van de filosofie van natuurlijke wijnen in een product dat beter zou zijn als de hand van de wijnmaker een beetje meer indruk zou hebben gemaakt.

Echter, deze onomkeerbare trend naar een weloverwogen en beredeneerde aanpak van duurzaamheid is zowel voor de wijnbouwer (en zijn medewerkers) als voor de wijnliefhebber een zeer goede evolutie !

 

4.  “STAYING-IN” IS THE NEW “GOING-OUT”

Een restaurant etentje kan zéér charmant zijn. Maar toch is er reeds jaren (en in 2020-2021 door COVID-19 significant versterkt) een duidelijke trend om restaurant etentjes af en toe gewoon te vervangen door gezellige avondjes thuis. De voornaamste drivers achter deze trend zijn:

  • Trend om over te stappen naar gezondere en lijnvriendelijkere voeding, thuis én op restaurant
    • Thuis is dat in principe onder controle van de wijnliefhebber (op voorwaarde natuurlijk dat hij/ zij de juiste aanpak kent)
    • Op restaurant ligt dat moeilijker. Restaurant eten is "niet altijd" lijnvriendelijk en gezond:
      • Een recente studie in de US waarin niet minder dan 35 000 Amerikanen gedurende 13 jaar werden opgevolgd concludeert dat exact 0.1% van alle maaltijden voldeden aan de richtlijnen van de American Heart Association, dus 1 op 1000 ... 
      • Zo'n alomvattende studie bestaat niet voor België en/ of Nederland, maar we kunnen er met bijna zekerheid van uitgaan
        • Dat de Belgische en Nederlandse restaurants weliswaar beter zouden scoren dan die Amerikaanse score van 1 op 1000 
        • Maar, dat bij de overgrote meerderheid van Belgische en Nederlandse restaurants op dit vlak nog heel veel ruimte voor verbetering is. 
    • McKinsey definiëert dit als "one of the most consistent long-term food trends".  
  • Het feit dat alcohol in het verkeer steeds minder aanvaardbaar wordt
  • Het feit dat wijnprijzen in restaurants dikwijls werkelijk overdreven hoog zijn (zie deze blog - punt 2).  
  • De levensbedreigende issues voor de horeca tengevolge de COVID-19 crisis. Immers:
    • Tijdens de lockdowns kan een etentje op restaurant of een wijntje in een wijnbar gewoon niet meer
    • Tussen de lockdowns heeft horeca bezoek, door de COVID-19 maatregelen, "iets" van zijn charme verloren
    • En, heel spijtig, de horeca wordt geconfronteerd met een moeilijk te verhelpen besmettingsrisico:  in "onvoldoende" geventileerde ruimtes is, omwille van de langdurige aanwezigheid van eventueel besmette aerosolen, physical distancing geen voldoende oplossing (zie deze blog die in punt 1.3. (ventilatie) hier dieper op ingaat)
  • Het feit dat de COVID-19 crisis impliceert dat iedereen het concept "gezellige avondjes thuis" wel MOE(S)T uitproberen en dan aan den lijve ervaart dat
    • Wat betreft het gerecht het eigenlijk niet zo moeilijk is om thuis een tof gerechtje op tafel te zetten: ofwel zelf gemaakt op basis van goede recepten (zie hier het kwalitatieve aanbod van Vina Mundi)    ofwel afgehaald bij een restaurant of traiteur bij jou in de buurt
    • Wat betreft de wijn dit je toelaat om de extreme marges, die restaurants nemen, te vermijden zodat je de keuze hebt om
      • De wijn die je in het restaurant zou nemen zelf aan te kopen tegen een prijs die 70 tot >90% lager ligt
      • Ofwel te opteren voor een beduidend betere wijn. 
    • Én dat het thuis zéér gezellig kan zijn. Wat wijzelf reeds ontelbare keren ervaren hebben is
      • Dat een etentje in een goed restaurant werkelijk heerlijke nieuwe ervaringen kan bieden, maar
      • Een restaurant avond zóó te plannen dat ná het restaurant etentje de avond thuis wordt verdergezet met een speciaal wijntje meestal nog beter scoort.
      • In feite vergelijkbaar met een mooie Piemontese traditie om na een etentje nog een tijdje te blijven napraten, met een fles oude Barolo erbij ... 

McKinsey omschrijft als deze trend als "STAYING-IN is the NEW GOING-OUT". 

Als je op zoek bent naar een aantal toffe en gevarieerde formules om het thuis gezellig te maken én om tegelijk je wijnkennis uit te diepen, check dan even de tips in deze blog

 

5.  EVOLUTIE NAAR BETERE WIJNEN (“drink less, but drink better”)

Vele wijnliefhebbers evolueren naar “betere” wijnen:

  • De trend naar gezellige avondjes thuis impliceert dat vele wijnliefhebbers voor zichzelf argumenteren:
    • “Op restaurant zouden we makkelijk XX € betalen voor een middelmatige wijn. Thuis kunnen we voor deze XX € echter genieten van een top wijn. Waarom niet ?” 
    • "Carpe Diem" zoals mooi omschreven door wijnexpect Tom Jarvis: “In de Covid-wereld van 2020 is de vraag ‘wanneer en onder welke omstandigheden drink ik mijn beste wijnen’ voor velen sterk vereenvoudigd. Carpe diem is namelijk toepasselijker dan ooit. De gedachte om na een eventuele COVID-19 besmetting deze wijnen ongedronken achter te moeten laten heeft vele wijnliefhebbers in actie gezet. Zij delen dan ook met hun wijnvrienden hun aanhoudende, bewonderenswaardig gedisciplineerde aanvallen op hun wijncollectie. Zelfs hun nummer één fles wordt bedreigd !”
  • Vroeger waren topwijnen beperkt tot de eerder kapitaalkrachtige burgers, maar op vandaag zijn topwijnen gewoon trendy geworden. Dit hangt samen met de premiumisatie-trend:
    • De consument wordt steeds kritischer en verkiest kwaliteit en exclusiviteit boven kwantiteit.
    • En, om te kunnen genieten van exclusieve producten en wijnen tast de consument graag wat dieper in de portemonnee.
  • Ook de toename van wijnkennis (zie hieronder punt 10) impliceert onvermijdelijk dat wijnliefhebbers evolueren naar betere wijnen.
  • Deze trend is in deze COVID-19 tijden
    • Vooral duidelijk in de thuis-situatie, maar
    • Ook in restaurants en wine bars zien we het aanbod van betere wijnen per glas aanzienlijk stijgen. Zie in deze context deze blog over Wijn op restaurant.

Dit alles impliceert dat mooie wijnen drinken maar ook een mooie wijncollectie aanleggen in groeiende mate een populaire passie wordt. Twee relevante weblinks zijn 

Deze trend wordt bevestigd door de plotse piek sinds sinds de aanvang van de COVID-19 crisis in de verkoop van Coravin: 

  • Coravin is namelijk een tool om de betere wijnen (zelfs een oude Vintage Port) glas per glas te drinken en de aangebroken fles (eventueel) nog jaren te bewaren zonder enig kwaliteitsverlies 
  • Zie hier een link waar je veel bijkomende info zal vinden  [o.a. testen door bijvoorbeeld Robert Parker (die extreem enthousiast is ...)]

Deze betere wijnen komen bij de wijnverzamelaars dus dikwijls uit hun sinds jaren opgebouwde wijncollectie, maar worden in deze COVID-19 tijden natuurlijk ook meer dan ooit gekocht via één van de betere webshops.

 

6.  ONLINE WINKELEN

COVID-19 heeft een onvoorstelbare groei teweeggebracht bij on-line winkelen: in de US groeide online winkelen in de eerste 6 maanden van 2020 méér dan in de voorbije 120 maanden!

En deze groei in online winkelen is duidelijk een blijver. Deze studie mbt diegenen die tijdens de COVID-19 crisis voor de éérste maal online gewinkeld hebben, duidt aan dat 86% zéér tevreden was en 75% ook na de crisis online zullen blijven winkelen.

In 2021 zullen we, door toenemende concurrentie, vooral zien dat webshops professioneler zullen worden én dat een sterkere focus zal liggen op snelheid van leveren (meer dan ooit verlangen kopers om onmiddellijk te hebben wat ze willen).    

Deze (blijvende) trend naar meer online en minder (of sneller) winkel-bezoek (incl wijnhandel-bezoek) impliceert echter ook

  • Een steeds toenemende leegstand van panden 
    • In Vlaanderen en Brussel bedraagt de leegstand, zoals in De Tijd in detail besproken, einde 2019 gemiddeld 9.9% (ten opzichte van 5.7% 10 jaar eerder) 
    • In de US stond einde september 2020, volgens CNN, 9.8% van de winkelpanden in shopping centra leeg ("a historic high")
  • Een trend om voor de bestaande panden andere concepten uit te werken (zoals o.a. in Protocol besproken), bijvooorbeeld door
    • Deze panden te converteren naar showrooms (om online verkoop te stimuleren) of naar BOPIS locaties (Buy Online Pick-up In Store) waar klanten niet kunnen winkelen maar enkel kunnen ophalen
    • In deze panden een aangepaste plaats en personeelsbezetting te voorzien voor zowel online klanten die snel in en uit willen maar ook voor andere klanten die persoonlijk willen winkelen met een high-touch service
    • Klanten aan te trekken met andere lokkers dan alleen het kopen van het product
    • Het digitale en het fysieke samen te voegen

 

7.  DE “CHOCK TO LOYALTY”

Sommigen dachten dat in deze tijden van crisis en onzekerheid de consument zich zou terugplooien op zijn klassieke leveranciers.

Maar integendeel, onder meer gelinkt aan de enorme groei in online winkelen en het gemak om online de aanbieidngen van verschillende leveranciers te vergelijken, is de consument/ wijnliefhebber beduidend meer bereid om van leverancier te wisselen: de “shock to loyalty”. Diverse analyses geven aan dat wereldwijd gemiddeld liefst 88% van de consumenten er geen probleem mee heeft om hun klassieke leveranciers in te wisselen voor andere (dikwijls online) leveranciers als argumentatie dat ze beter wensen in te spelen op:

  • De meest competitieve prijs  (de #1 reden om van leverancier te veranderen).  Zie in deze context ook deze blog.  
  • Het gezochte kwaliteitsniveau  (de #2 reden om van leverancier te veranderen)  
  • De beschikbaarheid van het gezochte product:
    • Een winkel kan immers een breed gamma aanbieden
    • Maar in alle webshops samen is het gamma natuurlijk véél en véél groter
  • Het gemak van het koopproces zodat alle relevante aspecten van de aankoop op een eenvoudige en betrouwbare wijze kunnen beoordeeld worden. Elementen die dit in de wijnhandel faciliteren zijn: 
    • Voldoende info over de wijn, over scores van wijncritici, over combinatie met hapjes en gerechtjes, etc
    • Een betrouwbaar inzicht in de prijszetting:
      • Vina Mundi geeft bijvoorbeeld voor iedere wijn (1) de gemiddelde marktprijs zoals gepubliceerd door Wine Searcher én (2) de korting op deze gemiddelde marktprijs - variërend van 5% tot 20% 
      • Sommige concullega's verkopen liefst "in vertrouwen" of bieden soms wel 60% korting, maar op een "adviesprijs" die "iets" hoger licht dan de marktprijs  
    • De mogelijkheid om proefpakketten te bestellen 
    • Geen commerciële druk van een overijverige verkoper 
  • De veiligheid van het koopproces (meer dan 50% is zeer kritisch over de compliance van winkels met de  COVID-19 maatregelen) 
  • Gemak en snelheid van levering

 

8. DTC

Vele producenten hebben, onder andere onder impuls van de boom in e-commerce en de consolidatie in de wijn business (zie ook punt 1), in 2020 geïnvesteerd in een digitaal Direct To Consumer (DTC) - verkoopkanaal. Zo'n DTC kanaal kan een producent immers diverse voordelen bieden, bijvoorbeeld:

  • Verbeteren van zijn inzicht in de behoeften van de eindgebruiker 
  • Opbouwen van persoonlijke relaties met de eindgebruiker
  • Verbeterde positionering van zijn merk 
  • Testen van innovatie in producten en diensten én 
  • Waarschijnlijk het belangrijkste voordeel, het stimuleren van de verkoop.
    • Dit met een "step-by-step" benadering
    • In een eerste fase zullen conflicten met de "vroegere" verdelers van betrokken producent allicht geminimaliseerd worden (bijvoorbeeld door enkel een exclusief e-commerce assortiment te creëren),
    • Maar stap voor stap zal natuurlijk een grotere focus gelegd worden op het maximaal stimuleren van de verkoop via het DTC kanaal en het optimaliseren van de investering hierin.

Om zo'n DTC business model succesvol uit te rollen dienen echter een aantal criteria goed gemanaged te worden:

  • Het DTC aanbod dient een uitzonderlijke klantenervaring te bieden (zoals bijvoorbeeld Vivant, opgestart door Michael Baum, eigenaar van Château de Pommard)
  • Het DTC aanbod dient afgestemd te worden met het operating en logistiek model 
  • De kost voor het werven van een nieuwe klant dient op te wegen tegen de voordelen van een loyale klant die nog "vele" online bestellingen zal plaatsen; het heeft immers geen zin om zwaar te investeren in klantenwerving indien iedere klant slechts een éénmalige aankoop zal doen.
  • DTC vereist bij de producent de opbouw van een aantal nieuwe competenties (door middel van acquisities, of door middel van het zelf opbouwen dmv aanwervingen en opleidingen of dmv samenwerken met partners).

Deze trend is nu duidelijk geactiveerd en zal in eerste instantie vooral uitgerold worden bij de professionelere/ grotere producenten.

 

9. DE IMPACT VAN WIJN-OVERSCHOTTEN

Vele wijnbouwers zitten met de handen in het haar omwille van wijn-overschotten (op wereldschaal miljarden liter) en de resulterende neerwaartse druk op de verkoopprijzen.  De voornaamste oorzaken hiervan zijn:

  • De COVID-19 crisis die op alle markten toeslaat. De meest draconische maatregel is het verbod op verkoop van alcohol in Zuid-Afrika om de ziekenhuizen te ontlasten van alcohol gerelateerde opnames (> 33% !) zodat zij zich vooral kunnen bezighouden met COVID-19 patiënten.   
  • Het toenemend gebruik/ misbruik van importtarieven in conflicten. Het meest duidelijke is de aggressieve houding van China in zijn conflict met Australië die einde november resulteerde in Chinese importtarieven voor Australische wijn van 107 tot 212%. Daar 40% van de export van Australische wijn naar China ging (en dan vooral het betere gamma - de gemiddelde prijs/ fles van export naar China lag 6 maal hoger dan deze van de export naar Duitsland of de UK) betekent dit dat we zullen overspoeld worden met Australische bulk- maar ook topwijnen. 
  • Een steeds toenemende wijnproductie tengevolge
    • De groei in nieuwe spelers gedurende de voorbije 10-15 jaar
    • De evolutie in oenologie en technologie die vele oogsten, die vroeger totaal zouden mislukken, redt 
  • Een dalende wijnconsumptie door
    • De trend dat alcohol in het verkeer steeds minder aanvaardbaar wordt
    • Het feit dat veel mensen uit gezondheidsredenen minder drinken (maar wel beter willen drinken)

Dit impliceert dat

  • Een aantal overheden belangrijke steunmaatregelen neemt [o.a. compensatie voor wijndomeinen die hun opbrengsten beperken, compensatie voor de distillatie van wijn tot industriële alcohol, organisatie van “cellar sharing” (namelijk om beschikbare stockage ruimte voor wijn beschikbaar te maken voor wijndomeinen die met grote overschotten geconfronteerd worden die ze niet zelf meer kunnen stockeren)].
  • Veel wijnbouwers zelf ingrijpen door hun druiven-opbrengsten te beperken o.a. door een ‘groene oogst’ (het uitdunnen van de potentiële oogst zodat er minder druiven zullen worden geplukt). De verlaging van de maximumopbrengst in Champagne waardoor de 2020 jaarproductie gereduceerd werd naar +/- 210 miljoen flessen (2/3 de van topjaren) illustreert dit.

Dit alles zal wijndomeinen met belangrijke overschotten verplichten om

  • Kortingen te gebruiken om de voorraden te verminderen via hun 3 verkoopkanalen:
    • De eindgebruiker: het kanaal met meestal het kleinste volume, maar wel de hoogste verkoopprijzen  (zie ook de DTC trend besproken in vorig punt)
    • Wijnhandel en horeca: het kanaal met meestal een ietwat groter volume, maar lagere doch nog aanvaardbare verkoopprijzen
    • Groothandel en negociants: het kanaal met eventueel grote volumes, maar tegen meestal lage verkoopprijzen (dikwijls onder de kostprijs) 
  • Dit proces te optimaliseren vanuit het oogpunt van (1) de netto opbrengst en van (2) het opbouwen van persoonlijke relaties met de eindgebruiker.

 

10.   WIJNKENNIS

De (op wereldschaal) grootste aanbieder van degelijke wijncursussen [WSET] ziet reeds verscheidene jaren dat het aantal afgestudeerden groeit met 20 tot 30% per jaar! De voornaamste drivers voor deze groei zijn:

  • De premiumisatie-trend (de steeds maar kritischer wordende wijn-consument verkiest kwaliteit boven kwantiteit en ervaart in die context de nood aan degelijke wijnkennis).
  • Wijnbeleving: een groeiend aantal wijnliefhebbers beseft dat ze meer van een wijn genieten
    • Wanneer ze de wijn bewust proeven
    • Wanneer ze ontdekken welke wijntypes ze eigenlijk prefereren
    • Wanneer ze minstens een minimale wijnkennis hebben (over de verschillende wijnregio's, de verschillende druiven, het verhaal achter het glas, etc)
  • Wijnliefhebbers die gradueel een eigen wijncollectie wensen uit te bouwen ervaren dat het belangrijk is om voldoende wijnkennis te hebben én voldoende inzicht te hebben in hun smaakprofiel om op een goed doordachte wijze wijn aan te kopen en de wijnvoorraad te beheren

Ook deze trend werd door de COVID-19 crisis beïnvloed:

  • Enerzijds zijn, omwille van te hoge besmettingsrisico's, "face-to-face" opleidingen sinds maart 2020 onmogelijk geworden
  • Maar anderzijds hebben wijnliefhebbers door de COVID-19 maatregelen méér tijd die ze o.a. wensen te gebruiken om hun wijnkennis op te krikken en hun smaakprofiel uit te diepen.

Goede online wijnopleidingen zijn dan ook extreem populair geworden. Óók de online wijncursussen van Vina Mundi die de wijnliefhebber thuis (met de partner, een wijnvriend(in) of op zichzelf) kan volgen:  

 

 11.   APPS

De kwaliteit van de Apps die bijvoorbeeld aangeven hoe een wijn proeft, welke score de wijn krijgt en wat zijn marktprijs is verbetert jaar na jaar. Wanneer een wijnliefhebber geconfronteerd wordt met een wijnaanbod in een restaurant, webshop, wijnhandel of grootwarenhuis, dan kan hij/ zij met deze Apps makkelijk checken of het wijnaanbod 

  • In zijn/ haar smaakprofiel valt en
  • Een aanvaardbare prijs/ kwaliteit heeft ("in vertrouwen kopen" of "een hoog kortings % op een veel te hoge basisprijs" of "een mooi verhaaltje over de wijn" voldoen immers niet meer).

Deze Apps kunnen eigenlijk in twee groepen opgedeeld worden:

  • Zeer populaire apps die zich vooral richten op dagdagelijke wijnen en die meestal de mening van niet-professionele wijndrinkers verzamelen
  • Professionele apps van wijncritici die zich vooral richten op het duurdere gamma en die vooral interessant zijn voor professionele wijnliefhebbers:
    • Zij bieden slechts een (soms zeer) beperkte hoeveelheid info gratis aan en
    • De meer relevante info (die dan dikwijls te gedetailleerd en te overvloedig is voor de niet-professionele wijnliefhebber) is enkel toegankelijk mits een abonnement van gemiddeld 100 - 150 € per App.

Zie hier (onder punt 1) meer details, inclusief weblinks naar de meest interessante Apps.

  

12.   EVOLUTIE IN WIJNSTIJLEN

 

12.1  Top Appellaties

Een significante trend (reeds enkele jaren bezig, maar nog steeds een feit) is

  • De significant dalende invloed van Bordeaux en hiermee samenhangend
  • De zoektocht van wijnliefhebbers, die voor Bordeaux afhaakten omwille van te hoge prijzen, naar topwijnen uit een breder scala van wijnregio’s zoals
    • Bourgogne,
    • Californië en 
    • Italië waar diverse wijndomeinen zich kunnen meten met de wereldtop, denk maar aan
      • Toscane met Soldera, Biondi Santi, Masseto, Sassicaia, Ornellaia, Sammarco, Solaia, Tignanello en tientallen anderen
      • Piemonte met Gaja, Giacomo Conterno, Bartolo Mascarello, Giuseppe Rinaldi, Aldo Conterno, Luciano Sandrone, Massolino en tientallen anderen. 

Dit heeft natuurlijk een significante impact op de prijsevolutie. Wine Lister rapporteert dat de "Sep 2010 tot Sep 2020" prijzen als volgt evolueerden:

  • Bordeaux:      +    0%, dus een gemiddeld jaarlijkse groei van    0% (na een significante dip in 2011 - 2016, terug recuperatie sindsdien)
  • Bourgogne:  + 230%, dus een gemiddeld jaarlijkse groei van   8.5%  (belangrijke groei doch sinds 2019 blijft een stagnatie van alles behalve de supertop)
  • Californië:      +  60%, dus een gemiddeld jaarlijkse groei van    4.8%  
  • Toscane:        +  60%, dus een gemiddeld jaarlijkse groei van    4.8%  
  • Piemonte:    + 250%, dus een gemiddeld jaarlijkse groei van    9.7%  

Zie hier het aanbod van Vina Mundi in dit top gamma (inclusief een mooie selectie van Italiaanse topwijnen).

 
12.2.  Bubbels

Dé trend in mousserende wijnen is de democratisering. Bubbels worden niet enkel meer geserveerd als aperitief en bij speciale gelegenheden; de bubbels ZIJN de gelegenheid geworden. De COVID-19 crisis heeft deze trend natuurlijk afgezwakt maar deze trend

  • Zal zich verderzetten in 2021, vooral in de lagere prijsklassen
  • Biedt de relatief nieuwe appellaties (bijv Franciacorta) ook ademruimte om significant te groeien.

Een andere trend is dat de bubbels droger worden: het aandeel van Extra Brut en Brut Nature groeit uitzonderlijk snel en zelfs de Brut wordt droger (bijvoorbeeld Dom Pérignon bevatte vroeger na dosage 10 gr suiker/ liter en nu nog 7 gr).    

 
12.3.  Rosé

In 2020 zagen we een trend naar “Rosé all day” hetgeen impliceerde dat sommige wijnhandels een aanbod hadden van tientallen prettige en goedkope rosés die nauwelijks van elkaar verschilden.

In 2021 zullen we in de rosé markt allicht een trend zien van consolidatie én premiumisatie. Twee voorbeelden:

  • Het feit dat LVMH [reeds (mede)eigenaar van o.a. Château d’Yquem, Château Cheval Blanc, Clos des Lambrays, Ruinart, Mercier, Veuve Clicquot, Moët & Chandon, Dom Pérignon en Krug] begin 2020 een meerderheid heeft genomen in Château d'Esclans met de bedoeling het wereldwijde marktaandeel te versterken van de top cuvées van Château d'Esclans [zoals Les Clans (+/- 50 €/ fles) en Garrus (+/- 110 €/ fles)] is een stap in deze richting.
  • Een ander voorbeeld is het feit dat Miraval (de Provence rosé van Angelina Jolie en Brad Pitt) in 2020 met hun Rosé Champagne Fleur de Miraval (+/- 340 €/ fles) de allerbeste rosé champagne willen maken.

  

 

STAY SAFE, DRINK WISE !    

Eventuele feedback op deze blog is altijd welkom !