zoeken

Aankoop strategie

Voorbeelden van gepassioneerde wijnliefhebbers die (zware) teleurstellingen oplopen zijn legio: 

  • Wijnen "in vertrouwen" gekocht ... 

 

 

Maar zoals later blijkt aan veel te hoge prijzen. Zie ook deze blog.

 

  • Een partij toffe wijnen gekocht op een veiling ... 

 

 

Maar wanneer de flessen geopend worden blijken ze zeer zwaar tegen te vallen (bewaarcondities van zulke wijnen zijn immers meestal een groot vraagteken) 

 

  • Een impulsieve aankoop gedaan na een degustatie of op verlof ... 

 

 

Maar de wijnen blijven in de kelder liggen omdat ze niet in het smaakprofiel passen (omdat je je smaakprofiel onvoldoende kende, waardoor zulke impulsieve aankopen kunnen plaatsvinden).

 

  • De wens om n.a.v. bijv de 21ste verjaardag van zoon of dochter een mooie fles van zijn/ haar geboortejaar te serveren ...  

 

 

Maar de wijn is azijn geworden (terwijl je voor dezelfde kost wijnen had kunnen kopen die - nog vele jaren - op hun hoogtepunt zouden zijn geweest).  

 

  • De wens om een jarenlange investering in mooie wijnen te verzilveren ... 

 

 

Maar de wijnen blijken geen topwijnen te zijn (geen top wijnhuis en/ of minder wijnjaar) en de verhoopte verkoopprijs wordt niet gerealiseerd.

 

  • De creatie van een eigen wijnkelder ... 

 

 

Maar die wijnkelder is zeer snel veel te klein (een issue bij bijna iedereen die met een wijnkelder begint), en/ of die wijnkelder evolueert snel naar chaos en/ of die wijnkelder wordt op een weinig kost-efficiente wijze ingericht.

 

Teneinde zulke teleurstellingen te vermijden en in de plaats passie, genot en (eventueel) financiële meerwaarde te creëren, biedt Vina Mundi aan om, samen met jou EEN AANKOOP STRATEGIE uit te werken: 

  • Gebaseerd op o.a.
    • Je smaakprofiel, eventueel te verder te verfijnen
    • Je gepland wijnverbruik in de voornaamste categorieën 
    • Je voorkeur om geouderde wijnen te kopen óf zelf te laten ouderen  
    • Je beslissing om al dan niet te investeren in topwijnen met de bedoeling
      • Zelf mooie meerwaarden te realiseren en/ of
      • Voor je kids iets waardevols op te bouwen (op fiscaalvriendelijke wijze) 
  • Gekoppeld aan een financieel plan dat de aankoop strategie vertaalt naar
    • de te voorziene capaciteit van je wijnkelder (relevant wanneer je tevens aanpassingen aan je wijnkelder overweegt)  
    • een jaarbudget voor wijnen opgesplitst in
      • Eigen verbruik en eventueel investeringswijnen
      • De voornaamste wijncategorieëen (bubbels, wit, rosé, rood, dessert)
      • Prijscategorieën (dagdagelijkse wijnen en 2 categorieën voor topwijnen)
 

 

Wanneer je op basis hiervan wil starten met het gericht aankopen van wijnen, dan is Vina Mundi je aangewezen partner om je te begeleiden in deze zoektocht naar 

  • De gewenste kwaliteit 
    • Vina Mundi werkt steeds met een score op 100 (het gemiddelde van tot 35 wijncritici)
    • Dit in tegenstelling tot vele concullega's die geen score vermelden of in enkel één score (de beste ...)
    • Zowel dagdagelijkse wijnen als topwijnen 
  • Een competitieve prijs
    • Vina Mundi geeft steeds de marktprijs (Wine Searcher PRO) én het % waarmee Vina Mundi ONDER deze marktprijs zit (gemiddeld 10%)
    • Dit in tegenstelling tot vele concullega's die natuurlijk niet verwijzen naar deze onafhankelijk vastgestelde marktprijs en het doodnormaal vinden om prijzen te hanteren die 30, 40, 50 tot 90% BOVEN deze marktprijs liggen.