zoeken

Aankoop strategie

 

Voorbeelden van gepassioneerde wijnliefhebbers die (zware) teleurstellingen oplopen zijn legio:

  • Zij creëren een eigen wijnkelder, maar ... die wijnkelder is zeer snel veel te klein (meestal resulterende in een niet kost-efficiënte aanpak van wijnkelderinrichting)
  • Zij ontwikkelen een "koopwoede" om die lege vakken in de wijnkelder zo snel mogelijk te vullen, maar ... reeds na enkele jaren blijkt dat de wijnen in de kelder blijven liggen omdat ze niet meer in het smaakprofiel passen (omdat zij hun bij aankoop smaakprofiel onvoldoende kenden)
  • Zij kopen wijnen om ze later (bijv naar aanleiding van de 21ste verjaardag van zoon of dochter) te kunnen serveren, maar ... de wijn is dan azijn geworden (terwijl ze voor dezelfde kost wijnen hadden kunnen aankopen die nog vele jaren op hun hoogtepunt zouden zijn geweest)
  • Zij kopen wijnen "in vertrouwen", maar ... zoals later blijkt aan veel te hoge prijzen; Zie bijvoorbeeld deze blog
  • Zij kopen topwijnen bij de wijnbouwer, maar ... zij wisten niet dat transport in een te warme auto de wijnen zwaar kunnen schaden (bijvoorbeeld omwille van een 2de gisting op fles)
  • Zij kopen een partij toffe wijnen op een veiling, maar ... wanneer de flessen geopend worden blijken ze zeer zwaar tegen te vallen (bewaarcondities van zulke wijnen zijn immers meestal een vraagteken)
  • Zij kopen topwijnen als investering om ze na jaren te verzilveren, maar ... de wijnen realiseren slechts een fractie van de verhoopte verkoopprijs
  • Etc, etc ...

 

Teneinde zulke teleurstellingen te vermijden en in de plaats passie, genot en (eventueel) financiële meerwaarde te creëren, biedt Vina Mundi aan om, samen met jou EEN AANKOOP STRATEGIE uit te werken: 

  • Gebaseerd op o.a.
    • Je smaakprofiel (eventueel verder te verfijnen met een zeer goede methodiek die Vina Mundi je kan aanleren in het kader van een basis wijncursus)
    • Je gepland wijnverbruik in de voornaamste categorieën 
    • Je voorkeur om geouderde wijnen te kopen óf zelf te laten ouderen  
    • Je beslissing om al dan niet te investeren in topwijnen met de bedoeling
      • Zelf mooie meerwaarden te realiseren (zoals bijvoorbeeld hier) en/ of
      • Voor je kids iets waardevols op te bouwen (op fiscaalvriendelijke wijze)
      • Een "perfecte geschenk" op te bouwen voor je kleinkind, kind, petekind,  namelijk een wijncollectie die op dronk is wanneer de geluksvogel 21 jaar wordt en nog vele jaren langer. Zie deze blog
  • Gekoppeld aan een financieel plan dat de aankoop strategie vertaalt naar
    • de te voorziene capaciteit van je wijnkelder (relevant wanneer je tevens aanpassingen aan je wijnkelder overweegt)  
    • een jaarbudget voor wijnen opgesplitst in
      • Eigen verbruik en eventueel investeringswijnen
      • De voornaamste wijncategorieëen (bubbels, wit, rosé, rood, dessert & versterkt)
      • Prijscategorieën (dagdagelijkse wijnen en 2 categorieën voor topwijnen)
 

 

Wanneer je op basis hiervan wil starten met het gericht aankopen van wijnen, dan is Vina Mundi je aangewezen partner om je te begeleiden in deze zoektocht naar de gewenste kwaliteit tegen een competitieve prijs.