zoeken

Wat is het verhaal van Vina Mundi?

Vina Mundi is de conversie van mijn (i.e. Jean Steensels) jarenlange passie voor wijn in een commerciële activiteit met als missie “Helping people enjoy wine”.

 

DE OPBOUW VAN DEZE "PASSIE VOOR WIJN"

Deze passie voor wijn is opgestart tijdens mijn studentenleven en alsmaar verder ontwikkeld tijdens mijn professionele loopbaan:

  • ARTHUR ANDERSEN

    • De "beste" plaats om een professionele loopbaan op te starten - een internationale consulting business
    • 6 Jaar met zéér waardevolle ervaringen

                 

 

  • PAUWELS GROEP

    • Een Belgische familiale multinational actief in transformatoren, contracting en middelgrote scheepsbouw met 
    • Jaaromzet van 350 mio €
    • 22 Jaar als Corporate Secretary en rapporterend aan de hoofdaandeelhouder
    • In 2005 overgenomen door CG Global

               

 

  • CG GLOBAL

              

    • Een op de beurs van Mumbai genoteerde groep vooral actief in "Power"
    • Na de verkoop van de Pauwels Groep aan CG, 8 jaar lid van het senior management team met verantwoordelijkheid voor
      • Corporate Secretary omvattende de werking van raden van bestuur en aandeelhoudersvergaderingen, het uitwerken en de handhaving van regelgeving (zoals values, ethical standards, code of business practices, statutory compliance in iedere jurisdictie, volmachten, etc), juridische aspecten (zoals due diligence bij overnames van bedrijven, optimalisatie van juridische structuren, etc)    
      • Corporate HR en hieraan gekoppeld Leadership Development van senior management en high-potentials
      • Internal Audit, gekoppeld aan een mandaat in het Audit Committee van de (groeps) Raad van Bestuur 
      • Diverse bestuurdersmandaten in binnen- en buitenland.
    • Jaaromzet van 2.2 miljard $ (de gemiddelde jaarlijkse groei %'s voor deze periode van 8 jaar waren voor omzet 29% en voor winst (EBITDA) 39%.  De beurskoers volgde ...) 

 

  • STONE CONSULT 

                

    • Deze eigen consulting business werd opgestart in 2013
    • Richt zich op dynamische, middelgrote Belgische ondernemingen met als missie om de best practices, ontwikkeld door de meest ambitieuze en best geleide multinationale groepen (meestal geadviseerd door top-consultants), om te zetten naar pragmatisch en effectief advies voor deze middelgrote Belgische ondernemingen 
    • Focus op de drie krachtigste tools om de waarde van een onderneming te verhogen:
      • Strategie: de formule voor permanent succes ontwikkelen én implementeren
      • Corporate Governance: significante waarde creëren dmv een effectieve raad van bestuur
      • Talent Management: een wereld van verschil maken door talent optimaal te managen.
    • Een vehikel om mijn passie voor deze drie krachtige tools uit te dragen - de tagline van Stone Consult is dan ook "Sharing experience".

 

  • PASSIE VOOR WIJN

    • Tijdens deze professionele loopbaan was ik onder meer zéér betrokken bij
      • Talloze corporate events waarin wijn een belangrijke rol speelde,
      • De aankoop en uitbouw van een wijndomein in Frankrijk,
      • De verkoop van topwijnen (via bijv Sotheby’s),
      • De organisatie van wijncursussen voor zakenrelaties
      • Zéér vele degustaties van topwijnen (met meestal zakenrelaties). Dit is natuurlijk een extreem belangrijke tool om je "database van wijnkennis" steeds verder te optimaliseren!
      • Etc
    • Ook gebruikte ik mijn (soms bijzonder schaarse) vrije tijd om me verder te verdiepen in mijn passie voor wijn o.a.
      • Door een uitzonderlijk volledige documentatie samen te stellen (en door te nemen natuurlijk) over alle aspecten van wijn
      • Door diverse wijncursussen en masterclasses te volgen (als student) of zelf te geven
      • Door talloze bezoeken aan wijnregio’s en -domeinen (vakanties waren 95% wijn-vakanties)
      • Door actief lidmaatschap van wijnclubs (soms van 3 clubs tegelijkertijd)

 

DE CONVERSIE VAN DEZE "PASSIE VOOR WIJN" IN "VINA MUNDI" 

         

  • Een webshop, opgericht in 2018, waarmee ik
    • De valkuilen probeer te vermijden die fataal waren/ zijn voor menige klassieke wijnhandel en
    • Mijn passie kan overbrengen op geïnteresseerde wijnliefhebbers.
  • Die passie voor wijn is, dieper gravend, eigenlijk beter te verwoorden als een passie voor "Helping people enjoy wine", niet enkel helpen genieten van het product wijn op zichzelf maar van de ganse wijn-belevenis:
    • Mooie wijnen in combinatie met heerlijke gerechtjes (de passie van mijn echtgenote Lisette),
    • Een toffe wijncollectie (geïntegreerd in de woonruimte of in een wijnkelder) die binnen een gestructureerde aanpak stap voor stap uitgebouwd wordt 
    • Een continue verbetering van wijnkennis (en dus van wijn-appreciatie)
    • CoravineBooksinteressante blogs, etc.

 

LEGACY - THE BOOK OF LIFE

Nu je toch al zo ver hebt gelezen, investeer nóg 2 minuten in deze video van Marshall Goldsmith (wereldtop in coaching) en Alan Weiss:

.