Het leven gaat voor velen onder ons (zeer) snel. Misschien is het wel zinvol om even stil te staan bij de vraag of je wel goed bezig bent met het uitbouwen van een gezond en gelukkig leven.
Twee onderzoeken
Twee recente en grootschalige onderzoeken formuleren hierrond waardevolle adviezen, namelijk
- Een onderzoek door McKinsey Health Institute,
- Omvattende > 21.000 oudere (55+) volwassenen in 21 landen
- Het objectief van dit onderzoek was te bepalen
- In welke mate zij zich gezond en gelukkig voelden én
- Welke factoren (uit een lijst van 53 factoren) voor hen daarin het belangrijkst waren
- Een ander onderzoek door Harvard
- Omvattende > 2 000 personen gedurende 85 jaar (1938 - 2023)
- Dit onderzoek
- Richtte zich specifeik op die personen die het gelukkigst én gezondst bleven toen ze oud werden
- Had als objectief om te bepalen wat de redenen hiervan waren
Hoe wordt "een gezond en gelukkig leven" gedefinieerd?
- NIET als het ontbreken van eender welk kwaaltje,
- WEL als voldoende om:
- Een zinvol, productief en bevredigend leven te leiden,
- Fysieke en mentale energie te hebben,
- Onze zintuigen volledig te kunnen gebruiken,
- Ons comfortabel te kunnen bezighouden met zinvolle activiteiten,
- De kracht, het geheugen en het vermogen te hebben om problemen op te lossen,
- De uitdagingen van het leven het hoofd te bieden,
- Intimiteit op te bouwen en te behouden en
- Ons een comfortabel gevoel te geven van keuzevrijheid, positiviteit en purpose.
Deze onderzoeken reflecteren dus de subjectieve meningen van de > 23 000 deelnemende personen. Het zijn geen onderzoeken die op strikt wetenschappelijke basis op zoek gingen naar verklaringen voor een gezond en gelukkig leven (zoals bijvoorbeeld gezonde voeding, kwalitatieve gezondheidszorg, etc).
Conclusies van deze onderzoeken
Deze onderzoeken concludeerden dat de volgende 7 factoren, volgens de > 23 000 deelnemers, de belangrijkste invloed hadden op het beleven van een gezond en gelukkig leven:
- Het hebben van een duidelijke "purpose":
- Purpose is de opdracht die je jezelf geeft om, voor anderen en/ of voor jezelf, een betere wereld te creëren: je levensdoel, je passie, je legacy.
- Drie "standaard types" van purpose zijn:
- Achiever: Deze personen vinden hun levensdoel in het verzamelen van sociale of materiële hulpbronnen; ze vinden vaak betekenis in zelfverbetering.
- Care giver: Deze personen vinden hun passie in het kiezen hoe en wanneer ze voor anderen zorgen; ze geven minder om materieel gewin of wat anderen van hen denken.
- Free spirit: Deze personen vinden betekenis in situaties waarin zijzelf kunnen bepalen wat ze doen en wanneer ze het doen.
- Je persoonlijke purpose zal allicht een combinatie zijn van componenten van deze 3 standaard types. Deze toffe tool helpt je om je persoonlijke purpose te expliciteren:
- De tool omvat 9 verschillende waarden die je ieder apart kan wegen (bijv 0%, 25%, 50%, 75% of 100%)
- De specifieke mix die deze tool biedt zou een redelijk goede omschrijving moeten geven van je purpose. Het kan waardevol zijn om een beetje te experimenteren met de wegens-%'s.
- Het hebben van goed beheerde "stress" (dan is stress immers eerder een bondgenoot dan een vijand),
- Voldoende fysieke activiteit,
- Voldoende financiële zekerheid,
- Zinvolle relaties en warme banden met anderen,
- De kans hebben om nieuwe vaardigheden aan te leren en
- Permanente educatie
De factor "gezonde voeding" zou in een wetenschappelijke studie allicht in de top 3 staan, maar staat in deze onderzoeken (met de subjectieve bevindingen van de deelnemers) slechts op de 18de plaats.
Hoe kan Vina Mundi bijdragen tot het beleven van een "gezond en gelukkig leven"?
Vina Mundi biedt voor de (potentiële) wijnliefhebber een zéér kwalitatieve oplossing om niet minder dan 3 van deze 7 factoren perfect af te dekken, namelijk de factoren:
- FACTOR 6: De kans hebben om nieuwe vaardigheden aan te leren. Dit zowel voor
- Die wijnliefhebbers die nog niet in de mogelijkheid waren om een echt degelijke alomvattende wijncursus te volgen maar toch een passie hebben voor wijn en alles wat ermee samenhangt. Voor hen is deze uiterst kwalitatieve wijncursus de perfecte tool om een wijnkenner te worden
- Die wijnliefhebbers die wel reeds een degelijke basiskennis over wijn hebben maar dieper willen ingaan op specifieke wijnregio's of specifieke wijntopics. Voor hen zijn deze excellente masterclasses de perfecte tool om hun wijnkennis uit te diepen.
- FACTOR 7: Permanente educatie. Dit door de aanpak, opgenomen in de wijncursus, om je smaakprofiel +/- onbeperkt uit te diepen en te verfijnen:
- Eerst de 6 wijnstijlen meegeleverd met de cursus. Na het doornemen van de syllabus en het proeven van de 6 wijnen met de reeds ingevulde degustatieformulieren als referentie zal je de degustatietechniek aangeleerd hebben.
- Dan 15 bijkomende wijnstijlen beschreven in de syllabus en het cursusboek. Samen met de 6 eerste, zal je dan de 21 belangrijkste wijnstijlen bestudeerd hebben (die > 2/3de van de wijnconsumptie op wereldschaal vertegenwoordigen !)
- Daarna kan je je smaakprofiel in feite onbeperkt (zowel wat betreft wijnstijlen als wat betreft tijd ...) verfijnen. Zoals in de syllabus in detail aangegeven door
- In eerste instantie die wijnstijlen die het beste in je smaakprofiel liggen verder uit te diepen (met de syllabus als leidraad). Bijvoorbeeld,
- Indien een van je favoriete wijnstijlen "mousserende wijnen" is, dan kan je in eerste instantie de verschillende soorten uitproberen: naast "champagne" ook "franciacorta", "trento", "crémant", "cava", "prosecco", etc
- Als je dan ontdekt dat je vooral "champagne" apprecieert, dan kan je
- Uittesten of je liever "brut nature", "extra brut", "brut" of de zoetere versies drinkt
- Uittesten of je een voorkeur hebt voor "blanc de blanc", "blanc de noirs" of "rosé"
- Uittesten of je een voorkeur hebt voor "premier cru (41 verschillende)", "grand cru (17 verschillende)" en "cuvée spéciale (zéér veel verschillende)"
- Uittesten of je een voorkeur hebt voor "non-millésimé" of "millésimé"
- Dan bijkomende nieuwe wijnstijlen (bijkomend bij de 21 wijnstijlen) te ontdekken
- Het cursusboek biedt je daartoe een goed gestructureerde beschrijving van niet minder dan 158 bijkomende wijnstijlen waaruit je kan kiezen
- Bijvoorbeeld, indien een van je favoriete wijnstijlen "cabernet sauvignon" is, dan kan je bijvoorbeeld vergelijkbare wijnstijlen zoals "aglianico", "malbec", "sagrantino", "tannat", "touriga nacional" en "nero d'avola" uitproberen
- Ook kan je vakanties in het buitenland gebruiken om lokale wijnstijlen (die in België en Nederland soms enkel via webshops verkrijgbaar zijn) te ontdekken. De wijncursus omvat een eBook die je aanleert hoe je, zeer eenvoudig, kan checken welke de betere producenten zijn en wat de correcte prijs is.
- In eerste instantie die wijnstijlen die het beste in je smaakprofiel liggen verder uit te diepen (met de syllabus als leidraad). Bijvoorbeeld,
- Deze aanpak biedt dus een potentieel voor werkelijk onbeperkte permanente educatie !
- FACTOR 2: Het hebben van goed beheerde stress: je kan het aanleren van nieuwe vaardigheden en vooral de permanente educatie natuurlijk zo aanpakken dat je goed beheerde stress ervaart ...
PURPOSE versus VISIE
Zoals het voor een individu zeer belangrijk is om een PURPOSE te hebben, is het voor bedrijven even belangrijk om een VISIE te hebben (die een gelijkaardige inhoud dekt):
- Zie deze pagina van de Stone Consult website met iets meer info hierover
- Zoals in Het verhaal van Vina Mundi toegelicht, is Stone Consult een vehikel om mijn passie uit te dragen voor de drie krachtigste tools om de waarde van een onderneming te verhogen (namelijk strategie, corporate governance en talent management).
- Bekijk in deze context van purpose en legacy zeker de video onderaan de webpagina over Het verhaal van Vina Mundi.
Eventuele feedback op deze blog is altijd welkom !